Undervisning 2 - Få succes med "5-minutter"

Undervisningsformatet “5 minutter” benyttes af mange afdelinger, og vil for mange KBU læger være deres første undervisningsopgave. Selvom 5 minutter er kort tid kan formatet, hvis det bruges rigtigt, skabe målrettet og effektiv læring. Når tiden er knap, stiller det krav til en skarp præsentation. Ambitionerne må justeres og undervisningsmetoderne tilpasses. De 5 minutter kan udfordre, når man skal prioritere og skære fra, men kan også være en hjælp til at gøre undervisningen målrettet og læringsmålet klart. Her følger nogle overvejelser om dét at planlægge kort men målrettet undervisning. Af Christian Skjoldvang Andersen

Læs mere »

En model for selvreguleret læring og dybdelæring

Uddannelsesplanen er skrevet. Du har brugt SMART til at lave konkrete og tidsspecifikke læringsmål. Nu mangler du bare at føre den ud i livet, men hvordan gøres det egentlig bedst? Og hvordan kan du som daglig klinisk vejleder facilitere en læringsform, der stimulerer dybdelæring samtidig med, at du bliver afbrudt mindre og derved forebygger supervisionstræthed? Det har vores kollega, Louise Inkeri Hennings, speciallæge i gynækologi og obstetrik, et bud på. 

Læs mere »